BEET-IT

Jag har något väldigt spännande att berätta för er! Det är nämligen så att jag fått en ny samarbetspartner under slutet av förra säsongen men framförallt inför nästa säsong. Det är Gaia Sport som är distributör av BEET-IT som är en koncentrerad rötbetsjuice som innehåller naturligt nitrat från rödbetor. Detta är en juice som jag använt mig av flitigt den senaste säsongen och som jag tycker mig få en positiv effekt av vid tävlingar. Jag använde mig bland annat av denna inför VM den gångna säsongen där jag ju lyckades göra mina bästa resultat någonsin.

BEET-IT
Hur fungerar detta då och varför är det bra för prestationen?
Det är nämligen så att nitrat blir nitrit när det kommer i kontakt med bakterierna i salivet. När kroppen sedan arbetar kommer nitritet som då omvandlat till nitrit ut i blodet och musklerna och där omvandlas det till kväveoxid. Detta gör att du kan hushålla med syret som då räcker i genomsnitt 3–4 procent längre. Du kan helt enkelt förbättra din prestationsförmåga avsevärt!

BEET-IT är inte dopingklassat då det är ett naturligt ämne som finns i vår kost, och tack vare dess bevisade positiva effekt har den snabbt blivit populär bland så väl elitidrottare som motionärer. BEET-IT kan även visa sig ha god effekt på blodtrycken och kan därför vara ett utmärkt val även för allmänheten.

För er som blir nyfikna och som har lust att prova eller ni som kanske anmält er till något motionslopp som ni gärna vill prestera lite bättre på så kan jag erbjuda er 25% rabatt vid ett köp från Gaia Sport. Ni uppger då koden: kickstart16

Mycket tacksam över att ha fått klart detta samarbete och jag är väldigt nöjd med produkterna. Jag dricker min rödbetsjuice kall för godast smak!


Kram Ingela

Kickstart av lägret

Det var verkligen ingen lugn start av Moras läger idag på förmiddagen. Bjarnerundan stod på schemat och 33km myrlöp tog ganska precis 4 timmar för mig i duggregnet. Hade fint sällskap av Isabelle Persson nästan hela passet, eller så länge hon vågade springa med sitt knä. Sen fick jag springa ikapp några av grabbarna och ta rygg på dem istället. 


Väldigt trevlig tur men benen var bra trötta mot slutet.Börjar bli en liten vana det här med att springa långpass nu. Två veckor i rad med 4h+ turer.. Får se vad Ramundberget bjuder på under lägret med teamet nästa vecka!


Annars har jag avverkat ett långt skyttepass nu på eftermiddagen med 60+60 precision på Hemus. Fick fint sällskap av både Anna Wikström och Julia Jansson. Väldigt trevligt och kul att så många befinner sig här nere i trakterna så det går att få riktigt bra sparring i träningen! Men det är väll så att midsommar ska firas i Dalarna som dom säger 😉 


Men nu väntar middag, lax står på schemat. MUMS!

Kramar Ingela 

Löpintervaller 

Imorse stod ytterligare ett tufft löppass på schemat. 45minuter A3 runt röda banan i Östersund som är en kuperad stig på 10km blev det. Riktigt bra träning och är så kul att springa! Pulsen är oftast mycket lättare att hålla konstant då man aldrig får vila i löpningen till skillnad mot rullskidor där det inte går undvika utförsbackar. Passet gick väldigt bra och fick sparring av Victor som startade en bit efter och jagade så det var bra att känna att man hade någon bakom som ville ikapp. 

Annars har det som vanligt varit en vecka med mycket träning både skyttemässigt och fysiskt. Tog några dagar innan benen blev normala efter långturen i Åre, men nu börjar det kännas bra i kroppen igen. 

Idag har jag och Victor förflyttat oss ner till Mora där vi ska fira midsommar nästa helg samt att jag ska vara med på IFK Moras öppna läger till veckan. Verkligen superkul att det finns möjlighet att träna och sparra med de starka brudarna där! 

Bild från ett intervallpass på rullskidbanan tidigare i veckan. 

Kram Ingela

Löpning i Åre

Idag eller snarare tidigt imorse satte vi oss i bilen och åkte till Åre för att få lite variation i träningsmiljö och utnyttja fjällen på dagens planera långtur löpning. 

Verkligen kul att ha den möjligheten och ett riktigt fint pass blev det, om än en aning längre än planerat.. Tanken var egentligen bara att vi skulle springa en kortare sväng och sedan upp på toppen av skutan och landa på runt 3h. Men det slutade med att vi råkade springa runt skutan och sen upp. 4h och 20 minuter senare och en hel massa höjdmeter så har vi nu landat hemma i soffan igen.

Matt och lite seg i benen efter löpningen är det en perfekt aktivitet att heja fram Sverige i EM och äta lite jordgubbar. Sen blir det tidig kväll, ny träningsdag imorgon!

Kram Ingela 


Träningsflyt

Träningen rullar på riktigt bra dessa dagar och när Östersund dessutom bjuder upp till finväder som idag så ska man inte klaga.. Har fått en hel del timmar avklarade sedan sjukdomen och det känns som jag kommit igång ordentligt. Njuter av varje pass just nu och av känslan att ha en pigg kropp som samarbetar som jag vill nu.


Idag blev det en långtur på cykeln tillsammans med Victor och sedan tajmade vi in Bettan och Daniel och sällskapade med dem sista biten. Alltid roligt att träna när man är flera!


På eftermiddagen stod det sedan minigolf på schemat, och det blev ingen trevlig upplevelse för min del. Men solen sken ju åtminstone så fick lov att njuta av det.


Imorgon bär det av till Åre en sväng på förmiddagen för en långtur löpning i fjällen, det ser jag verkligen fram emot. Ska bli kul att få lite variation i träningsmiljö över en dag.

Men nu ska jag göra en väldigt tidig kväll, man märker att man tränar mycket när man går och lägger sig innan klockan 9…

Kramar Ingela

Frisk

Det blev en relativt kort förkylning men tillräckligt lång för att jag skulle klättra på väggarna.. Hade lite halsont de två första dagarna och varit lite täppt i näsan nån dag nu men annars har pulsen varit helt normal. Idag kände jag mig såpass bra att det var dags att dra igång träningen igen. Blev 1,5h på cykeln tillsammans med Frida för att komma igång igen. Pulsen var normal och jag var piggare än förväntat så jag hoppas att det inte tagit alltför hårt med förkylningen. Jag är redo att träna på ordentligt nu!

Som tur är fick jag besök av mina föräldrar under helgen som var och det var väldigt skönt. Så otroligt tacksam att jag står min familj så nära och att de alltid ställer upp för mig och stöttar. Vi har myst och ätit gott i helgen, dessutom blev det endel städning från min sida eftersom jag ville få bort alla baciller från förkylningen. Så fick en ren bil och lägenhet under dessa dagar i åtminstone..

Imorgon blir det förhoppningsvis dubbla pass igen om kroppen inte reagerar konstigt nu efter dagens pass bara. 

Kramar Ingela 

Sjukling

Jahapp, en dryg månad hann man alltså träna innan det var dags att skriva in årets första sjukdagar i träningsdagboken.. Men med lite öm hals bara så hoppas jag vara igång under helgen med träningen igen, så håll tummarna för det!

Annars har träningen gått riktigt bra sedan jag kom hem från Mallis. Jag har fokus nu under sommaren på att springa betydligt mer än tidigare. Jag började redan under förra sommaren att lägga in mer löpning än tidigare och det är något jag tycker fungerat jättebra och jag hoppas att det ska ge resultat till vintern.

Löpning ger en annan och jämnare belastning i träningen då du inte får den lilla vilan som ibland inträffar på rullskidor utan man måste ligga på hela tiden. I varje fall så är det en väldigt rolig träningsform och även om min löpteknik är långtifrån bra så hoppas jag att den kan förbättras! Vi i teamet får lite hjälp av Janne Persson med löpteknik och efter de passen är det svårt att ta sig fram några dagar, så där finns helt klart utvecklingspotential för min del.

Men nu ska jag äta lite kiwi och jordgubbar och hoppas att det botar min lilla förkylning. Men hellre nu än till vintern!

Följ gärna min Facebook-sida förresten: https://www.facebook.com/ingelaanderssons/

Kramar Ingela

IMG_1791