Coopertest

Idag har det sprungits Coopertest på Hofvallen med skidskytteuniversitetet, eller 3000m om man hellre vill säga det. För min del kändes det väldigt kul då jag endast sprang det en gång förra året och sen var det två år ytterligare sen sist då ett löparknä spökade en sommar för mig. Så det var väldigt kul, med tanke på uppladdningen med sjukdom och träningsbakgrund hade jag ingen målsättning om någon rekordtid utan såg det mest som bra träning. Och bra träning blev det! Först Coopertest och sedan 70-20 intervaller var tufft och hjärta-lungor fick verkligen jobba. Men var riktigt roligt, och tiden idag var faktiskt bara 3s från mitt pers, vilket jag givetvis är jättenöjd med, speciellt då vädret inte hjälpte till för att nå någon bra tid idag heller. Men jättekul att se att jag är tillbaka och faktiskt springer bättre än jag gjorde förra året trots allt. Nu är det bara blicka framåt och fortsätta göra jobbet så kommer nog utvecklingen också 🙂 Just nu sitter jag på ett flygplan påväg till Jönköping för att träffa en av förbundets sponsorer, ska bli spännande. Passar dessutom på att stanna till hos en fin vän en natt därnere. Uppdaterar mer om vad som hände där när jag kommer hem igen, hade!
image5-webb
Jag och Bettan efter CoopertestetKramar från mig

Igång igen!

Förkylningen blev inte så långvarig och var igång med träningen redan i Tisdags. Sedan dess har det blivit endel träning och även tävling i Fredags faktiskt. Resultatet var väll inte det bästa, men känslan var helt okej ändå med tanke på att det var första hårda passet sedan förkylningen. Lyckades ta mig upp på pallen också så det är alltid roligt! 🙂 Annars så har jag varit på fotboll, inte bara en utan två gånger och hejjat fram ÖFK. Riktigt kul att det går så bra för dem och hela stan andas verkligen fotboll. Sen har jag hunnit med årets två första hockeymatcher också, och som jag längtat efter att hänga på ladan med Emilinda. Bättre helg-underhållning finns knappast!! 🙂

Har dessutom hunnit med lite jobb i helgen, och eftersom det varit marknad i stan och löningshelg har det varit full rulle. Men har varit kul att jobba lite och att träffa alla underbara kollegor igen.

Och visst, en till sak.. Jag har gått och blivit en aning mörkare i håret.. Tänkte förvarna mamma och pappa så de känner igen mig nästa gång vi ses!

image2-webb
ÖFK vinst en svinkall höstkväll där dunjackan kom väl till pass!

Nu ska jag kvällsfika och sen sova, coopertest imorgon! Blir kul!
kram 

 

Förkyld

Just nu är det förkylningstider och jag har lyckats åka dit också, var efter vårt läger i Lillehammer i fredags som jag vaknade upp med en snorig näsa. Dock inget allvarligt och har inte haft ont i halsen heller så är nog bara en lättare förkylning, men ändå. Tajmingen kunde inte varit sämre då planen var att köra en ”hellweekend” med teamet här som jag hade sett fram emot. Men nu blev det inte så utan några lugna dagar i sängen istället.. Tråkigt! Men detta är trots allt första sjukdomen det här träningsåret så gräver inte ner mig för detta. Jag har tränat bra och har många veckor kvar att fortsätta träna bra så jag blickar framåt. Men nu måste jag skynda mig och byta om för en kortare löptur. Abstinensen ska stillas och förhoppningsvis om det känns bra kan jag börja träna ordentligt igen imorgon..

Även fast tre dagar kanske låter mesigt så är det länge när man är så van att träna daligen och oftast dubbla pass. Därför letade jag fram målarfärg från när jag flyttade hit och målade element, lister och tapeterna i köket som var det enda rummet jag inte gjorde det i direkt av någon anledning. Ingen jätteförändrning direkt men blir stor skillnad ändå, sen har det städats och tvättats allt för att försöka få bort bacillerna igen 🙂

Men nu.. Den där löpturen!
Vi hörs, kram

Val 2014

Så var valet avklarat och vi har valt en ny regering som ska styra landet i 4 år framöver. Jag var självklart och röstade då jag ser detta som en plikt dels för att ta ställning i hur vårt land ska styras och dels för att faktiskt uttnyttja att vi har rösträtt i Sverige. Det är faktiskt inte alla länder som har en demokrati och det är något jag uppskattar med vårt land. Jag tycker att politik är intressant, men bara tillräckligt för att jag var 4:e år pånytt ska måsta sitta veckan innan och kolla på alla partiledardebatter och sättea mig in i respektive partis politik..

Men nog om politik nu, jag befinner mig just nu i Lillehammer för tredje lägret med Utvecklingslandslaget. Det blir ett tufft läger där vi får sällskap av Juniorlaget fram emot helgen. Nu blir det lite vila innan det är dags för nästa pass i eftermiddag. Träningen den gångna veckan har gått bra och jag känner mig redo för att köra på under detta läger!

image-48-webb
U-lags och J-lags tjejerna på vårt förra läger tillsammans

image-49_1-webb
Skjutvallen i Lillehammer är riktigt fin och rullskidbanan likaså!

Hörs något mer senare i veckan,
kram 

 

Redcord

Som ni vet så tränar jag en hel del, men vad gör jag då för något förutom alla timmar på rullskidor eller springandes i skogen. En sak som jag ändrat på fram till denna säsong är att jag numera inte lyfter lika mycket vikter utan jag fokuserar mer på att stärka bål och säte som är mina svagaste delar och som dessutom är de viktigaste delarna för att åka skidor snabbt. Därför börjar jag varje morgon med att göra lite förberedande övningar och aktivera de muskler som sedan ska användas under dagens pass. Många av dessa övningar utförs i slyngor som jag har turen att ha ett par hemma från Redcord och därför slipper bege mig till gymmet varje morgon. De är dessutom perfekta att ta med sig när man åker på läger eller andra ställen där tillgången till gym kan vara begränsad.

Tänkte visa exempel på några övningar jag brukar köra så får ni lite inspiration till egen träning om ni vill det, annars får ni i alla fall en inblick i vad jag sysslar med för typ av styrketräning. 🙂

image-27-webb
Detta är den såkallade ”plankan” i två olika versioner, en på handstående och en med underarmarna i backen. Denna bränns rejält i de inre magmusklerna kan jag lova. Varför inte utmana dig själv att genomföra denna övning i 30 dagar och börja med exempelvis 30 sekunder och öka med 30 sekunder för varje vecka? Viktigt att tänka på är att verkligen spänna magen och stabilisera positionen. Bra övning som är lätt att genomföra utan förkunskap.

image-25_1-webb
Denna övning kallas ”Björgen”, varför vet jag inte riktigt men jag gissar att hon har kört denna vid något tillfälle och att man sedan snappat upp den. Har samma grundtanke som ”plankan” men här är arbetet inte statiskt utan man rör på sig. Det gäller att med hjälp av mage och överkropp trycka sigg upp från position 1 till position 2 på bilden. Sedan går man tillbaka ner med samma princip. Fortfarande viktigt att hålla stabiliteten i bålen då det är den träningen man vill åt. Om det går lätt, för kroppen ytterligare bakom i position 1 för att belasta magen än mer.

image-28-webb
Denna övning tror jag att alla provat på någon gång om än inte i slyngor. Det är alltså vanliga armävningar eller armsträckningar som det så noga kallas inom det militära. Denna övning tar bra mycket mer i slyngor än på ett vanligt golv då man samtidigt som man trycker sig upp måste stabilisera resten av kroppen för att hålla en bra position genom armhävningen. I denna övning märks tydligt om man är svagare i någon sida av kroppen.

image-26-webb

Avslutar min genomgång av övningar med att visa två olika påbyggningar av den vanliga plankan där man förutom det statiska arbetet även kan välja att dra in benen under sig, både rakt och lite åt sidorna för att även komma åt de sneda magmusklerna. Sedan kan man med magens hjälp också dra in benen raka och det känns om man utför den rätt kan jag säga.

Hoppas ni fått lite tips på övningar att testa på, och rekomenderar att testa dessa slyngor på gym eller liknande där de ofta finns. Är ett lätt sätt att få lite variation i träningen och öka belastningen enbart genom att använda kroppsvikten! Det bästa enligt mig är ju dessutom att de är så enkla att ta med sig när jag åker på läger och tävlingar! 🙂

Så nu fick ni en liten inblick i hur min styrketräning kan se ut. Dock långt ifrån allt, men en stor del utgörs av liknande träning som denna!

SHL

Som många av er vet så har jag ett stort intresse för hockey, kan bero på att det var på ishallen och i skidspåret jag och min bror växte upp. Så inte helt konstigt kanske att det blev dessa sporter för oss sedan.. Hur som helst så har jag så länge som jag kommit ihåg varit intresserad av att kika på hockey och många var utflykterna till Luleå när vi var yngre för att kolla på när de spelade. Konstigt ändå att jag inte lyckades bli ett fan av dem trots alla dessa matcher och att jag försökts påverkas av många genom åren.. Men i alla fall, det är med glädje jag idag har välkomnat hockeysäsongen 2014/2015. Vilka jag tror vinner? Jag måste faktiskt tippa Frölunda, de har ett ungt och hungrigt lag och jag tror att de har börjat kopiera Skellefteås framgångsrecept.. Vi får väll se hur mitt tips håller, men tacka vet jag för underhållningen på kvällarna framöver! 🙂

standard

Nu ska jag krypa i säng och ladda inför morgondagens träning,
ha det fint!

Intervallpass

Idag har jag vänt lungorna ut och in för en stund när dagens intervaller skulle genomföras. Prästberget en slalombacke här hemma i Arvidsjaur med 170m fallhöjd och ca kilometern lång fick stå för motståndet idag. Var ett riktigt grisigt pass, ett av de värre i sommar faktiskt. Men mycket givande intervaller och trots att det är de intervaller jag tycker är absolut jobbigast så är det även favoriten.. Och vilken kamp det blev idag, tänkte jag skulle försöka beskriva för er hur känslorna pendlar under ett sådant pass där målet är att ta ut allt det man har för dagen. Jag lyckades faktiskt besegra berget alla gånger även om det var med skrikande muskler!

6×4 minuters intervaller alltså, vilket gjorde att jag inte tog mig ändå upp till toppen varje drag. Men tillräckligt högt för att kunna beskåda en fin utsikt om man hade varit tillräckligt pigg för detta..

Första Intervallen: Ångesten innan denna intervalls början är hemsk kan jag meddela, man vet hur fruktansvärt ont det kommer göra och hur jobbigt det kommer vara. Inför vissa pass har man en ångest dagar i förväg, men ändå är det ju det man ser fram emot. Att pusha kroppen till max och för känslan efter man genomfört ett riktigt bra pass! Första intervaller brukar jag alltid försöka öppna lite lugnt för att kunna hålla ett jämnt tempo och ungefär samma tid på intervallerna och helst kunna springa snabbast på slutet. Men trots att denna intervall känns som den går sakta för att man håller igen så är man fortfarande pigg och en pigg kropp på detta pass gör mycket. Jobbigt från start men första intervallen är överkomlig.

Andra Intervallen: När man sedan joggat nedför backen igen (vilket ju inte är helt smärtfritt det heller som alla som nån gång provat på att gå nedför vet) så var det dags för intervall nummer två. Och eftersom man under första intervallen är relativt pigg så är känslorna inte så jobbiga inför andra intervallen. Nästan så att denna känns lite lättare då ångesten precis innan man ska börja har släppt och man vet att man nu har gjort en intervall redan. Men under intervallen blir kroppen mer och mer sliten och man börjar inse hur fruktansvärt det kommer bli innan det är slut. När man sedan kommer upp helt död och inser att man bara gjort 2 stycken så börjar fajten på riktigt!

Tredje Intervallen: Kroppen blir absolut inte piggare och för varje stavtag så skriker musklerna. Man försöker fokusera på att dela upp backen i olika partier och hålla bra tryck under samtliga delar för om jag kollat hela backen upp direkt hade jag nog inte förstått hur jag skulle ta mig upp. Efteråt vet man att nu har man gjort hälften, vilket är skönt. Men samtidigt jobbigt när man vet hur jobbiga och långa de tre första har kännts.

Fjärde Intervallen: Innnan denna intervall började jag på riktigt ifrågasätta om jag verkligen skulle orka 6 stycken idag. Man får börja använda vinterns tävlingar som morot och visualisera att detta pass trots att kroppen idag inte kändes helt 100 ändå kommer lägga grunden för vinterns tävlingar. Och att även om man inte har den bästa dagen så går det faktiskt göra det bästa av det. Och det hjälpte mig att hitta kraft psykiskt, och viljan tog mig nog upp de kommande intervallerna då kroppen mer eller mindre skakade efter varje drag.

Femte Intervallen: För mig är detta psykiskt den värsta intervallen många gånger, dels för att man är så brutalt trött och dels för att man vet att man har en intervall kvar efteråt. Idag var inget undantag, jag var riktigt slut och fick kämpa allt jag kunde för att ens ta mig upp kändes det som. Väl uppe ville jag mest bara lägga mig ner och dö, men då var det bara vända om för ytterligare en intervall.

Sjätte Intervallen: Denna intervall har jag alltid lite lättare för, även om kroppen är som tröttast och musklerna knappt bär framåt längre så vet man ändå att det är sista intervallen. Det är liksom okej att inte orka något mer efteråt.. Idag lyckades jag mobilisera krafter från någonstans som jag inte vet och trycka på så denna intervall gick lite fortare än intervall 2-5 som gick relativt jämt. Så det var bra, men sedan kunde jag knappt stå upp! Tog några minuter innan jag hämtat mig och insåg att jag bara fokuserat på att klara intervallerna. Som man oftast gör, men sen ska man ju ta sig både ner för backen och sedan hem. Något som var en stor utmaning för mig idag. Men hem kom jag och till färdiglagad mat och sedan direkt ner i sängen för att vila upp mig.

Går nog inte att beskriva med ord hur jobbigt ett sånt här pass är, samtidigt som det inte heller går att beskriva i ord känslan när det är färdigt. Men hoppas ni uppskattar att få en liten inblick i hur det kan kännas både i kropp och knopp under de tuffaste passen!

Nu bär det iväg på skytte och sedan blir det ett till pass på rullskidorna 🙂
Kram

Update

Just nu är jag nog världens lyckligaste tjej, har fått hem två paket fulla med gosaker. Och bland annat rosa sådana!! Har nämligen fått leverans från både Elpex och Fischer. Riktigt bra grejer och nu är jag redo för ännu mer hårdkörning med detta på fötterna nu under hösten! 🙂

image_6-webb

Annars då, veckan har varit bra och jag ha tränat på bra och njutit av sol och värme mellan passen. Riktigt bra och välbehövligt inför höstträningen att ladda upp med lite energi! Varit skönt dessutom att vila upp kroppen en aning efter en hård period av läger och tävlingar innan. Men nu känns kroppen pigg igen och redo att tuta och köra. Blir en vecka på hemmaplan nu innan det är dags för nytt läger med U-laget igen, denna gång i Lillehammer. Blir kul att komma dit igen, verkligen superfint ställe att träna på och med mer sällskap och sparring på passen och dessutom ledare på skjutvallenblir nog detta besök ännu bättre! 🙂

Bjuder på lite bilder från resan, 
kramar 

image-45-webb
Blev en dagsutflykt till Monaco som var ett häftigt land minst sagt!

image-42_1-webb
Rullskidor i bergen var fint, här med Nice i bakgrunden.

image-43-webb
Mitt favoritställe blev en liten by jag passerade under ett träningspass.

 

VM 2019!!

Så står det klart att Östersund får arrangera Skidskytte-VM 2019!!

Riktigt kul ocih självklart ytterligare ett mål att sträva mot.. Jag vet hur hårt de har arbetat från alla håll för att få till detta och känns så fantastiskt kul att de lyckats! Nu ska vi aktiva jobba lika hårt för att förhoppningsvis kunna lyckas åka hem några av de finare placeringarna!

image_3
Grattis Östersund och grattis svenskt skidskytte!

Stockholm

Hej där,

Träningen har rullat på och lägret i Sollefteå är avslutat sedan några dagar tillbaka. Var ett riktigt tufft läger, till största del på grund av att det kördes direkt efter SM-tävlingarna då kroppen redan var trött och sliten och att då gå på med hård träning är tufft. Men det var också det som var meningen, annars är risken att man släpper upp formen för mycket vilket man helst undviker under sommaren. Efter lägret hade jag en städ och stök dag på fredagen i Sollefteå där jag planerade upp framtiden, packade om och tvättade. Dessutom fick jag besök av Emma och Johanna från U-laget som skulle stanna kvar några dagar i Östersund så det var roligt! 🙂

På lördag kördes ett hårt intervallpass igen efter lägret  där vi bjudit in alla tjejer som ville vara med att köra och vi var hela 12st. Passet kördes i form av kortare max-intervaller i stafettform, riktigt kul och tufft där man fick ligga på gränsen i både skytte och åkning. Sen skjutsade Emma och Johanna ut mig till flyget mot Stockholm där jag spenderat helgen med familjen och hjälpt bror att flytta in. Riktigt mysig helg och hann med att träffa både A-K och gamla gymnasievänner utöver träning och familjehäng.

Igår var det sedan dags för flygresa igen, denna gång till Nice för lite avkoppling tillsammans med min mor under några dagar. Självklart kommer det tränas en hel del, men några grader varmare och lite vackrare vyer gör det nog inte så svårt att ta sig ut med rullskidorna 🙂 Kommer säkert ett inlägg med lite fler bilder senare under vecka, nu ska jag njuta av min vilodag på standen!

image_4-webb
Stafetterna i Östersund, kul med ett så stor gäng på träningen!

image_3-webb
Vy över stockholm under en löptur, riktigt fin stad.. 

image_2_1-webb
Middag hos Fredrik och Karro, riktigt kulatt träffa dessa fina igen!

image_1_1-webb
Hann träffa denna snygga pingla för en lunch också, hon är saknad!

image_5-webb
Lillebror -som numera är stor och dessutom Stockholmare..  

Kram